Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat is het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV)?

Het AOV is vervoer met een taxi voor personen met een beperking die niet in staat zijn (zelfstandig) gebruik te maken van het openbaar vervoer of eigen vervoer. U reist van deur tot deur zonder overstap. ZCN verzorgt het vervoer. We doen dat zorgeloos en veilig; zelfstandig of met hulp. U kunt het AOV gebruiken om naar familie of vrienden te reizen, naar het winkelcentrum, het buurthuis of de vereniging. Het AOV is niet bedoeld om naar school, werk of dagbesteding te reizen.

Wie kan met het AOV reizen?

Als u met het AOV wilt reizen, dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Dit heet een indicatie. Na toestemming ontvangt u een welkomstpakket met een pasje waarop uw persoonlijke pasnummer vermeld staat. Zorg dat u uw pasnummer bij het reserveren bij de hand houdt, dat u de pas meeneemt en aan de chauffeur toont in de taxi. Neem contact op met uw gemeente voor het juiste aantal kilometers dat u met het AOV mag reizen per jaar.

Wanneer rijdt het AOV?

Het AOV rijdt 7 dagen per week, vanaf 7.00 uur tot 24.00 uur. Op vrijdag en zaterdag rijden we een uur langer, namelijk tot 1.00 uur. Als u wilt reizen met het AOV belt u minimaal één uur van tevoren het reserveringsnummer 0900-8416 (lokaal tarief vanaf een vast toestel). Eerder reserveren is natuurlijk nog beter. U geeft uw naam en pasnummer door en zegt waar u opgehaald wilt worden, hoe laat u wilt vertrekken of ergens wilt aankomen. Ook geeft u door of u een hulpmiddel (bijv. rolstoel of rollator) meeneemt. Als er een hulphond meereist, willen we dit ook graag weten. Wist u dat u meerdere ritten tegelijk mag bestellen? Als u bijvoorbeeld iedere week naar de dansles gaat, kunt u hiervoor een vaste rit laten aanmaken. Vergeet niet tijdens uw vakantie
deze ritten te annuleren. Valt een vaste rit op een feestdag (Kerst, Nieuwjaarsdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren) dan vervalt die standaard. Wilt u op die dag toch reizen, dan moet u de rit opnieuw reserveren.

Hoe werkt het AOV?

De taxi mag een kwartier eerder of later dan uw bestelde tijd voor komen rijden. Houdt hier rekening mee. Als u uw telefoonnummer opgeeft, dan belt de chauffeur 5 tot 10 minuten van tevoren dat hij in aantocht is. Dit noemen we de terugbelservice. Tevens is er een App beschikbaar. Via de App kunt u het voertuig ook echt volgen. Meestal deelt u de taxi met andere passagiers. Het kan dus voorkomen dat u eerst nog iemand anders moet ophalen of afzetten voordat u op uw bestemming bent.

Voor eenmalige speciale gebeurtenissen, zoals een examenuitreiking, trouwerij of uitvaart, kunt u een zogenaamde prioritaire rit bestellen. Deze rit kunt u dus niet zomaar reserveren. Met een prioritaire rit reist u zonder andere passagiers. U wordt meteen naar uw plaats van bestemming gebracht. Deze rit moet minimaal 24 uur voor vertrek besteld worden.

Wat kost het AOV vervoer voor mij als reiziger?

Voor een rit met het AOV betaalt u € 0,99 instaptarief en € 0,174 per kilometer. Een rit van 2 km met het AOV kost u dus € 1,34. Als u iemand meeneemt, betaalt deze medereiziger hetzelfde bedrag als u.

Voor een prioritaire rit betaalt u meer, namelijk € 1,60 instaptarief en € 0,30 per kilometer. Ook bij deze rit betaalt de medereiziger hetzelfde bedrag als u.
U mag naast een medereiziger, maximaal 3 kinderen tot 12 jaar meenemen. Eigen kinderen tot en met 4 jaar reizen gratis mee.
Heeft u om medische redenen een begeleider nodig, dan reist deze begeleider gratis met u mee. Hiervoor heeft u wel toestemming nodig. Vraagt u deze aan bij het Loket Wmo.
Ook uw erkende hulp- of blindengeleidehond of een kleine hond in een tas mag gratis met u meereizen.

Waar rijdt het AOV?

Met het AOV kunt u binnen 25 kilometer vanaf uw huisadres reizen tegen een tarief dat vergelijkbaar is met dat van het openbaar vervoer. Als u de centrale belt om een rit te reserveren, zal de telefonist(e) u vertellen hoeveel kilometer de rit precies is en hoeveel de rit kost. Als u een automatische incasso heeft ingevuld, worden maandelijks de gereden ritten van uw bankrekening afgeschreven. Wilt u verder dan 25 kilometer reizen, dan kunt u gebruik maken van het bovenregionale vervoer Valys. Informatie hierover kunt u vinden op: https://www.valys.nl.

Mag ik iemand meenemen?

Wilt u iemand meenemen? Dat kan, u mag één medepassagier meenemen. Deze persoon betaalt hetzelfde bedrag als u. Naast een medereiziger mag u maximaal 3 kinderen tot 12 jaar meenemen. Eigen kinderen tot en met 4 jaar reizen gratis mee. Heeft u om medische redenen een begeleider nodig, dan reist deze begeleider gratis mee. Hiervoor heeft u wel toestemming nodig. Vraag deze aan bij het Loket WMO van uw gemeente. Een klein huisdier in een tas op schoot mag ook gratis met u meereizen.

Hulp door de chauffeur

De chauffeur helpt u bij het in- en uitstappen. Als u dat wilt, wordt u begeleid van en naar de toegangsdeur aan de openbare weg. Verder helpt de chauffeur met de veiligheidsgordel, hij zet uw rolstoel vast en helpt met bagage.

Kan ik mijn scootmobiel meenemen?

Scootmobielen mogen mee in het voertuig, maar ook hiervoor geldt dat de gebruiker zelf wel op een vaste stoel plaats moet nemen. U mag niet op de scootmobiel blijven zitten. Bagage (waaronder ook een rollator) kan mee in het vervoer. Voor zover de chauffeur deze moet aanraken, worden de contactpunten eerst schoongemaakt.

Heeft u een opmerking, verbetervoorstel of klacht?

Als u een opmerking, een verbetervoorstel of klacht heeft voor of over het AOV vervoer, meldt u dit dan in eerste instantie bij ZCN Klantcontactcenter. Dit kan per mail (info@klantcontactcenter.info) of telefonisch (0900-8416). Binnen 5 dagen wordt contact met u opgenomen.